דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


יצירה משותפת עם ישויות הטבע - חלק א' 

מאת    [ 21/03/2013 ]

מילים במאמר: 1033   [ נצפה 1843 פעמים ]

"....כשאני נעה בגינה אני מלווה בדוות ובישויות הטבע. אני מבקשת תובנות ומידע, אני שואלת: מה יש לכם לומר בנושא?..."

התיאור הזה מאפיין את חיי היומיום של הגננים בקהילת פינדהורן. כדי שלא איחשד באזוטריות תלושה, יש צורך להסביר אותו ואת ההיגיון שעומד מאחוריו. יש צורך להרחיב את הראייה ולשנות מספר הנחות בסיסיות בחיינו.  

המציאות שלנו היא לא מה שאנחנו חווים דרך חמישה חושים. מה שנתפס בחמשת החושים הינו לצורך קיטלוג, זיהוי (חי, צומח,דומם). חמשת החושים מגדירים את המסגרת הפיסית. אישיות, מבנה רגשי, יכולת אינטלקטואלית, הם האנרגיה שנוצקת לתוך הצורה הפיסית ומהווה חלק בלתי נפרד ממנה.

תבנית פיסית ואנרגיה יוצרות יחידת מציאות – אדם/בעל חי/ צומח/ דומם. יחידות אלה נקלטות ומקוטלגות על ידי חמשת החושים בצורה מוגבלת. למעשה, כל צורה בחומר, שנבראה במפץ הגדול, מכילה בתוכה מימד פיסי, רגשי, מנטאלי ורוחני, במינונים ואיזונים שונים. כל צורה היא הרבה יותר ממה שחמשת החושים קולטים.

אדם/בעל חי/ צמח מוגדרים כחיים כאשר אותה אנרגיה, נשמה, יצוקה בחומר אורגני, בטבע. החלק האקטיבי של אותה נשמה נקרא תודעה, מודעות. זה מתבטא באישיות, תפקוד רגשי ואינטלקטואלי. אנו נוטים לזהות חלק מזה אצל בעלי חיים, קשה לנו לזהות "נשמה" אצל הצמחים. אנו לא מזהים "חיים" בדומם.

מכאן נובעת התבוננות הירארכית בכל מה שאינו "אנושי". אני מציעה כאן הסתכלות אחרת:

ביקום שלנו יש קבוצות תודעה שונות, שוות לנו בחשיבותן אך מתבטאות ומתפקדות בצורה שונה מאיתנו. ביחד הן יוצרות את המציאות על כל גווניה. אם מרכיב אחד יעלם, ייעלמו החיים כמו שאנחנו מכירים אותם. קבוצת תודעה אחת היא בני האדם. קבוצה אחרת היא מה שאנחנו קוראים "הטבע". כל קבוצת תודעה אחראית על תחום ביצירת העולם שלנו. הקבוצות מתקיימות ביחסי גומלין, אין קבוצת תודעה שמתפקדת במנותק מהשאר.

קבוצת התודעה "בני אנוש" אחראית על האבולוציה, על התנועה קדימה. קבוצת התודעה "טבע" אחראית על המורכבות הפיסית, תהליכי השינוי הביולוגים. הטבע הוא קבוצת תודעה אינטליגנטית מסיבית, שמספקת סדר, ארגון וחיות לכל מעבר של רוח לתוך חומר.

כאשר תודעה רוצה לנוע בתוך החומר, לשלב הבא בהתפתחותה, היא מתקשרת את הרצון הזה לטבע. המימד הדווי (שיוסבר מיד), מתכנן את הספציפיקציות הנדרשות לאנרגיה התבונית כדי לתפקד בשלב הבא. נוצר שיתוף פעולה מושלם בין מטרה (שבאה מרצון חופשי), לבניית סדר, מבנה וחיות מאוזנים. הטבע איננו מגדיר את המטרה, איננו כופה אותה על הנשמה. הוא מארגן מבנה פיסי וחיות כדי לתמוך בביטוי הרצון בחומר. כך נוצר האדם, בעל חיים, צמח, הדומם.

סדר ומבנה מייצרים את הצורה הפיסית, הם מגדירים את הקירות. החיות מייצרת תנועה בתוך ושל המבנה. השלושה חייבים להיות באיזון כדי לייצר מבנה איכותי במציאות הפיסית.

אינספור המבנים שמייצרים את העולם שלנו נמצאים באיזון מתמיד. זה המצב שמחבר בין קבוצות התודעה השונות ובין המכלול שאנחנו יוצרים. נקודת האיזון היא דינאמית, משתנה תמיד אך קיימת תמיד. מצב בו אדם מרגיש מחובר או מופרד ממערכת יחסים זו תלוי בכמה הוא מכיר בקיומה.

כדי להתחיל לתקשר עם המימדים הבלתי נראים של הטבע, יש צורך לאמץ התבוננות "בגובה העיניים". נדרשת ההבנה שאנחנו "שווים אך שונים". לכאן נכנס גינון עם ישויות הטבע – Co – Creative gardening, גינון בשיתוף פעולה עם האינטליגנציה של הטבע, עבודת צוות מופלאה שנוצרת בין הגנן למימדים של הטבע שלא נגישים לנו בחיי היום יום.

דוות– בסנסקריט – "גוף של אור", רמת תודעה גבוהה בתוך הטבע, מימד הארכיטקטים שמתכננים את הסדר המורכב של הבריאה. הם מתכננים את הצורה ואת החיות הנדרשת לתיפקוד התודעה בחומר. שינוי בתודעה מביא לשינוי צורה בפיסי. מזרע לגבעול, מפרח לפרי וכו'. הדוות אחראיות על יצירת הסדר, המבנה והחיות שיתמכו בשינוי.

ישויות הטבע – רמת תודעה אינטליגנטית בטבע, עומדת בשיתוף פעולה עם המימד של הדוות. ישויות הטבע מיישמות , יוצקות את התכנית למבנה מאורגן מתאים, מתחזקות את האנרגיה/רוח כדי ליצור איזון,  מביאות תנועה למבנה הדווי, משמרות את הקשר עם מימד התכנון, בתוך החומר.

הטבע ברמת הדוות מייצר ארגון, סדר וחיות באיזון מושלם. הטבע ברמת הישויות משמר מערכת מאוזנת זו כיחידת חיים (צמח,חי, אדם) הנעה דרך האבולוציה.

למה לטרוח? למה להתאמץ כדי ליצור קשר?

עניין של יושרה רוחנית, עניין של הלב.

אנחנו עוברים עכשיו מתודעת עידן הדגים שהתקיימה ב- 2000 השנים האחרונות, לתודעת עידן הדלי. שינוי אוניברסאלי בכל המימדים, לא רק בתודעה האנושית. עידן הדגים עבד עם הדינאמיקה של יחסי הורה/ילד, גבוה/נמוך, אנרגיה זכרית דומיננטית בכל מערכות היחסים ואלו הערכים ששלטו בחשיבה וביחס כלפי המציאות. עידן הדלי לתוכו אנו עוברים מדגיש דינאמיקות אחרות: איזון, עבודת צוות, שותפות, תקשורת. אלו יהיו אבני היסוד למציאות ב- 2000 השנים הבאות.

אלו שעסקו בגינון וחקלאות ב- 2000 השנים של עידן דגים, פיתחו הבנה, כלים ושיטות עבודה שהתאימו לדינאמיקה של העידן. אנו מאשימים אותם בטיפשות והרס הטבע, אך זהו שיפוט מוטעה. בעידן הדגים זה עבד טוב, הושגו הישגים גדולים, אבל הכדור שלנו החל לעבור לעידן הדלי ומה שעבד היטב בעידן הקודם, לא יכול לעבוד יותר. דרישות הכדור השתנו וצורות ישנות לא יכולות להיות באיזון עם הצרכים החדשים. התנגשות הצרכים, מלווה בפחד האנושי לשחרר את הישן, הביאו לכאוס בו אנו שרויים היום. מה שפותח בעידן הדגים צריך לשמש בסיס לבניית מבנה מתאים יותר לעידן הדלי. יש לשמר את מה שעבד טוב, לשנות ולשחרר את מה שעבר זמנו. זוהי תקופה של בחינה ובדיקה מודעת, לא אלימה.

כדי להבין ולהטמיע לעומק את הדינאמיקות של העידן החדש, אנו נדרשים "לפתוח" את עצמנו למימדים שאינם נגישים ביום יום.

גינון/חקלאות מוצלחים תלויים ביכולת לגייס את כוחות היקום לעזרתנו. להחזיק בשיטות שעבדו בעידן הקודם פירושו לפעול בניגוד לחוק האבולוציה של היקום, מה שיביא למציאות פיסית לא מאוזנת עד הרסנית.

כמו שבני אדם עובדים להתאים את עצמם לזמנים המשתנים, כך גם הטבע נמצא בתהליך שינוי. במקומות בהם נמצא האדם בקשר הדוק עם הטבע – יערנות, גינון, חקלאות וכו' – נוצרת הזדמנות לעזור לטבע בהסתגלות לעידן החדש. נדרשת פה שותפות אקטיבית ברמה גבוהה יותר, כדי להעביר את הפלנטה את השינויים הנחוצים לה למען הישרדותה. 

המחסום העיקרי העומד בפנינו כרגע הוא הגישה המגבילה והתובענית שלנו כלפי הטבע. כאשר אין הכרה במישורי התודעה הגבוהים של הטבע, כשהוא נחווה כמציאות פיסית בתחתית ההירארכיה (מעל לדומם, מתחת לעולם החי), נוצר בסיס לחוסר איזון אקולוגי המוביל להרס. עלינו ללמוד להתבונן בגובה העיניים, לשתף פעולה, לא להפריע, לא להתערב ברגל גסה. הטבע גומל לנו על כך: הוא הופך לחבר, למרפא, מזין, מפתח להבנה מעמיקה יותר של המציאות שלנו, מורה דרך לחיים של איזון רגשי, רוחני, פיסי ומנטאלי.

 

עוד על הקשר עם ישויות הטבע ועל הפרקטיקה – במאמר הבא.

 

 

איריס טויסטר


החיים לפי פינדהורן - www.findhorn-israel.com


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב